נזקי העישון – במיתרי הקול ובגרון 

עישון סיגריות הוא תופעה נפוצה בארץ ובעולם, המובילה לנזקים בריאותיים רבים ואף למוות וזאת על אף שנזקי העישון ידועים היום לציבור הרחב יותר מתמיד. למרות שנצפתה לאחרונה ירידה מסוימת במספר המעשנים בעולם, המספרים נשארו גבוהים ועומדים על כמיליארד מעשנים. בישראל אחד מכל חמישה אנשים מעשן – ומדי שנה כ-8,000 אנשים מתים כתוצאה מעישון. נזקי העישון יכולים להתבטא באיברים שונים בגוף, בין היתר הגרון ומיתרי הקול, שרגישים במיוחד לעשן הסיגריות בשל מיקומם בכניסה לדרכי האוויר. במאמר הבא נתמקד בהשפעה של נזקי העישון על מיתרי הקול, ובעיקר בהתפתחות של בצקת וגידולים סרטניים.

נזקי העישון המובילים: בצקות במיתרי הקול

מיד עם פעולת השאיפה, עשן הסיגריות מתחכך במיתרי הקול בדרכו לריאות, בעודו חם ומרוכז, וגורם לגירוי כימי המוביל לסדרת שינויים באזור. אחד השינויים שיכולים להיגרם במיתרים כתוצאה מכך הוא בצקת. מדובר בנזק הנגרם כמעט באופן בלעדי אצל מעשנים ומעשנות. הבצקת מתאפיינת בהצטברות של חומר ג'לטיני מתחת לציפוי המיתרים, הגורם להתעבות ולהתרחבות שלהם. מיתרי קול תקינים הם דקים וישרים, אך כאשר מתפתחת בצקת בגרון, הם משתנים ונעשים נפוחים, אדמומיים ומעוגלים.

חשוב לציין כי רמת החומרה של השינוי במיתרים יכולה להשתנות מאדם לאדם, והיא תלויה בעיקר בשני גורמים: משך העישון בשנים וכמות הסיגריות ליום. מבחינה תפקודית, הבצקת גורמת לקול להישמע נמוך, עמוק ומחוספס, ובעל מאפיינים גבריים, דבר שפוגע יותר מהכול בדימוי העצמי אצל נשים מעשנות. לצד זאת, גם גברים בהחלט יכולים להיפגע מהשינויים הנגרמים כתוצאה מהבצקת, ולסבול מהתעייפות קולית, קושי בהפקת קול (בעיקר בשעות הבוקר) ואיבוד הקול. במקרים חמורים, בצקת בגרון עלולה לגרום להקטנה של מעבר האוויר בין המיתרים, ולפיכך להביא לקשיי נשימה אפילו במאמצים קלים.

נזקי העישון - במיתרי הקול ובגרון 

נזקי העישון החמורים ביותר: גידולים סרטניים

הצעד הראשון בטיפול הוא מניעה – חובה להפסיק לעשן באופן מוחלט כדי לעצור את הבצקת. חשוב לדעת כי גם הפחתה בעישון לא תביא לפתרון, אלא רק גמילה מוחלטת מעישון. במקרים מסוימים הפסקת העישון לבדה תוביל לספיגה והיעלמות של הבצקת בצורה הדרגתית, אך לעתים עשוי להיות צורך בטיפול ניתוחי. בניתוח מסירים את הבצקת ומעצבים מחדש את המיתרים. התוצאה היא מיתרים דקים וחלקים יותר, המפיקים קול רענן, צעיר ואנרגטי יותר, המותאם למגדר ומונע בלבול בין גברים לנשים.

גידול סרטני

נזקי העישון במיתרי הקול לא מסתכמים רק בבצקות. החומרים המסרטנים הרבים שנמצאים בעשן הסיגריות מתחככים ונספגים במיתרי הקול בזמן השאיפה, וכתוצאה מכך מתפתחים נגעים טרום-סרטניים וסרטניים במיתרי הקול. כשני שליש מהלוקים בסרטן מיתרי הקול הם מעשנים. הטיפול בסרטן מיתרי הקול בשלביו הראשוניים יהיה באמצעות קרינה או ניתוח לייזר. שתי השיטות הללו בעלות אחוזי הצלחה גבוהים העומדים על כ-95%, כל עוד מגלים מוקדם את הגידול. לכן חשוב להיות ערניים לתסמין הנפוץ ביותר של סרטן זה – צרידות שנמשכת למעלה ממספר שבועות – ולהגיע לאבחון אצל מומחה בתחום.

פרופ' יונתן להב הוא מנתח מיתרי קול ומומחה ברפואת אף אוזן וגרון, בעל ניסיון עשיר באבחון וטיפול ניתוחי במגוון בעיות במיתרים, לרבות נזקי העישון, כולל בצקות וסרטן מיתרי הקול. לקביעת פגישת ייעוץ השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

תוכן עניינים

השאירו פרטים כאן ונחזור אליכם בהקדם: