ספסמודיק דיספוניה

ספסמודיק דיספוניה (spasmodic dysphonia), היא הפרעה נוירולוגית מסוג דיסטוניה, המתבטאת בהתכווצות בלתי רצונית של שרירי הגרון, שמופיעה באופן פתאומי או הדרגתי.

ההפרעה פוגעת באיכות הקול ומובנות הדיבור והיא כרונית, אך ניתן לשפר את התסמינים ולהקל על המטופלים באמצעים שונים. דיספוניה ספסמודית במרבית המקרים מופיעה בגיל מבוגר (גיל העמידה), והיא פוגעת יותר בנשים מאשר בגברים.

מה גורם להופעת ספסמודיק דיספוניה?

הסיבה הספציפית למחלה אינה ידועה, אך מרבית המקרים נגרמים כתוצאה מטריגר מסוים במוח ובמערכת העצבים, באזור שאחראי על תיאום תנועות השרירים בגוף. חשוב להבדיל בין דיספוניה ספסמודית לדיספוניה ממתח שרירים (MTD), שאינה מחלה נוירולוגית ונגרמת בשל מאמץ יתר בקול או בעקבות סטרס, וגורמי הסיכון כוללים גם מחלת הרפלוקס ועישון.

כיצד ההפרעה מתבטאת?

אופייה של ההפרעה יכול להשתנות בהתאם לקבוצת השרירים המעורבת. היא תתבטא לרוב בקטיעות של הקול ובשבירה של רצף המילים והמשפטים, בליווי צרידות וקול מאומץ, נשיפתי או ״שבור״. כמו כן, ההפרעה עשויה להיות מלווה בהתכווצות שרירים (דיסטוניה) באיברים נוספים, כמו הלשון, הלסת, הצוואר, העפעפיים ועוד.

ספסמודיק דיספוניה

סוגי ספסמודיק דיספוניה

נהוג לסווג את ההפרעה לפי קבוצת השרירים המעורבים:

  • אדוקטורי – סוג זה מערב את השרירים שמקרבים את מיתרי הקול זה לזה. ייגרמו התכווצויות פתאומיות של המיתרים בזמן דיבור, הקול יהיה חנוק, שבור ומאומץ. זהו הסוג השכיח ביותר, כ-85% מהמקרים.
  • אבדוקטורי – סוג זה מערב את השרירים שמרחיקים את מיתרי הקול זה מזה. הקול יהיה מקוטע, נשיפתי וחלש מהרגיל. מהווה 10% מהמקרים.
  • משולב – סוג נדיר המשלב את שתי קבוצות השרירים הנ״ל. בסוג זה השינויים בקול יתבטאו לפי קבוצת השרירים שבה ההתכווצות משמעותית יותר (כ-5%).

טיפולים

ניתן להביא לשיפור משמעותי של הקול ואיכות החיים באמצעות הטיפולים הבאים:

טיפול קול על ידי קלינאי/ת תקשורת– תרגילים שונים להרפיה וייצוב של השרירים והנשימה, ולימוד טכניקות לשיפור הדיבור.

הזרקת בוטולינום טוקסין (בוטוקס) – הבוטוקס מרפה את השרירים באזורים הנקודתיים אליהם הוא מוזרק, ובכך הוא מסייע להקל את התכווצות השרירים האופיינית להפרעה. זוהי השיטה היעילה והנפוצה ביותר לטיפול בספסמודיק דיספוניה. המטופלים עוברים הזרקה מקומית למיתרים באלחוש מקומי בלבד, מספר פעמים בשנה בהתאם לצורך, באופן המאפשר להם לתפקד באופן מצוין.

ניתוחים במיתרי הקול – במטרה לבצע החלשה או חיתוך של עצבים מיקרוסקופיים במיתרי הקול, הגורמים לקפיצות השרירים.

פרופ' יונתן להב הוא מנתח מיתרי קול ומומחה ברפואת אף אוזן וגרון, בעל ניסיון רב באבחון וטיפול במיתרי הקול, לרבות הזרקת בוטולינום טוקסין. למידע נוסף וקביעת פגישת ייעוץ התקשרו למספר בראש העמוד.

תוכן עניינים

השאירו פרטים כאן ונחזור אליכם בהקדם: