היצרות הגרון והקנה

היצרות הגרון והקנה Tracheal Stenosis, Glottic Stenosis

היצרות בדרכי הנשימה הינה הפרעה קשה אשר פוגעת באיכות החיים ויכולה להביא גם לסכנת חיים. הכוונה היא להקטנת מעבר האוויר באזור מיתרי הקול או בקנה הנשימה.

הסיבות להיצרות באזור מיתרי הקול וקנה הנשימה הינן מגוונות וכוללות:

  1. הנשמה ממושכת או אירועים של הנשמות חוזרות בפרק זמן קצר. צינור ההנשמה הינו מציל חיים אבל הישארותו בגרון ובקנה במשך ימים ארוכים או לסירוגין, עשויה לגרום לצלקות באזור עדין זה, אשר גורמות להיצרות הדרגתית עד חסימה של נתיב האויר, בתקופה שלאחר הוצאת צינור ההנשמה.
  2. נזקים כתוצאה מניתוחים קודמים. ניתוחים נרחבים במיתרי הקול או בקנה הנשימה עלולים להסתבך בהיצרות וחסימה עקב הידבקות של הרקמות באזור.
  3. נזקים כתוצאה מטיפול קרינתי לסרטן הגרון. הטיפול הקרינתי הינו אפקטיבי ומסוגל להציל חיים, אולם לצערנו לעיתים בטווח הארוך נגרמים נזקים הקשורים לאפקט ארוך הטווח של הקרינה על הרקמות. נזקים אלו מביאים לחסימה הדרגתית של דרכי הנשימה באזור מיתרי הקול.
  4. מחלות דלקתיות נדירות הגורמות לחסימת הגרון והקנה.

היצרות הגרון מתבטאת בקוצר נשימה הולך וגובר, ולעיתים גם בצרידות. קוצר הנשימה מלווה בקול רועש בזמן שאיפת אויר הנקרא ״סטרידור״. (יש להבדילו מסטרידור של תינוקות וילדים קטנים הנגרם מדלקות חולפות בדרכי הנשימה). הסטרידור הוא נורה אדומה המצביע בעיה דחופה שיש לפתור אותה מיידית.

כיצד מתמודדים עם היצרות מיתרי הקול והקנה?

במקרים דחופים יש לבצע פיום קנה (טרכאוסטומיה). הכוונה ליצירת פתח זמני בין הקנה לצוואר המאפשר נשימה בטוחה, עד השגת פתרון מלא באזור המוצר.

את ההיצרות ניתן לתקן במספר שיטות, המבוצעות ברוב המקרים בהרדמה כללית בחדר ניתוח:

שימוש בבלון המנופח באזור המוצר (כמו בצנתור) ומביא להרחבת האזור החסום.

הרחבת האזור המוצר באמצעות כריתה בלייזר של האזור הגורם לחסימה.

הזרקת תרופות (סטרואידים) לאזור ההיצרות במטרה להביא לנסיגת החסימה.

שימוש בתומכנים (stent) באזור ההיצרות.

כריתת האזור המוצר ושחזור שלו באמצעים מתקדמים.

היצרות גרון וקנה הינו מצב מסוכן ומורכב המחייב מיומנות גבוהה באבחנה ובטיפול. פרופ׳ להב מומחה בתחום הזה ועוסק בו שנים רבות, ובעל ניסיון רב במגוון השיטות שתוארו.

השאירו פרטים כאן ונחזור אליכם בהקדם: