נגעים במיתרי הקול

סוגי נגעים במיתרי הקול

יבלות, פוליפים וציסטות במיתרי הקול

יבלת, פוליפ וציסטה במיתרי הקול הם נגעים שפירים, אשר נגרמים לרוב כתוצאה מחבלה למיתרי הקול עקב דיבור יתר. אלו הנגעים השכיחים ביותר הגורמים לצרידות, ולרוב הם נגרמים כתוצאה משימוש מוגזם ולא מאוזן בקול.

מיתרי הקול הם זוג שרירים מאורכים וישרים הנצמדים זה לזה בזמן הפקת הקול. האויר מכיוון הריאות זורם ביניהם בזמן ההיצמדות וגורם לרטט (ויברציה) מהירה של מאות פעמים בשניה. הרטט הזה יוצר את גל הקול אשר אותו אנו שומעים. כדי שהקול יהיה יציב, חזק, צלול וקבוע, המיתרים צריכים להיות ישרים וחלקים, קו המגע ביניהם צריך להיות צמוד ואז הרטט יהיה סימטרי והקול צלול.

יבלית

יבלות

מופיעות כבליטות סימטריות בשני מיתרי הקול, ומונעות היצמדות שלהם בזמן הפקת הקול. יבלות הן נגע קלאסי של עובדי/ות הוראה, המשתמשים/ות בקול שעות ארוכות כל יום, רוב השבוע ולאורך שנים. הטיפול ביבלות הוא לרוב שמרני ולא ניתוחי וכולל: צמצום כמות הדיבור ככל שניתן, שימוש במיקרופון להגברה, הפחתת שעות הוראה וכמובן – טיפול קול אצל קלינאי/ת תקשורת לצורך הדרכה, לימוד טכניקה קולית ושימור הקול. טיפול אצל קלינאי/ת מומחה/ית לתחום הקול יכול להביא לנסיגה שלמה של היבלות ולחזרה מלאה לתיפקוד. במקרים קיצוניים יש להסיר יבלות בניתוח.

פוליפ

נגרם לרוב כתוצאה מנזק פתאומי או סדרה של נזקים, כתוצאה מאירועים קוליים קיצוניים כגון צעקה או סדרת צעקות, רצף חריג של שימוש קולי, שימוש רב בקול בזמן הצטננות ועוד. פוליפ מתחיל לרוב עם דימום לתוך המיתר, כתוצאה מהחבלה. הדימום המיקרוסקופי בתוך המיתר מתרחב ויוצר בליטה שהופכת בהמשך לגוש מאורגן (שפיר לחלוטין!) המונע הצמדה של המיתרים. הטיפול בפוליפ הוא בדרך כלל כירורגי. פוליפ קטן לעיתים ניתן לטיפול גם באמצעים לא ניתוחיים, שהוזכרו בסעיף הקודם על היבלות, כולל טיפול קלינאי/ת תקשורת.

ציסטה

ציסטה

גם היא תוצאה של חבלה למיתר עם קרע מיקרוסקופי והצטברות של כיס נוזל תוך המיתר. במקרים פחות שכיחים ציסטות גם יכולות להיות מולדות, ואז מדובר בצרידות קשה מגיל צעיר. ציסטה ניתנת לפתרון רק באמצעים כירורגיים, הכוללים הסרה שלמה של הנגע כדי שלא יווצר מחדש. גם לאחר ניתוח להסרת ציסטה, כמו במקרה של פוליפ או יבלת – שינוי בדפוסי הדיבור ובהרגלי השימוש בקול הינו הכרחי על מנת למנוע הישנות של הנגעים – וגם כאן תפקיד קלינאי/ת התקשורת הוא חשוב ביותר.

פרופ׳ להב עובד עם קלינאים וקלינאיות תקשורת ברחבי הארץ אשר מומחים בתחום מיתרי הקול. שיתוף פעולה זה הינו חיוני ביותר להצלחת התהליך הטיפולי בנגעים במיתרי הקול, לפני ניתוח או לאחריו ולא פעם גם כתחליף לניתוח.

מי בסיכון להתפתחות נגעים במיתרי הקול?

שימוש מוגזם בקול – דיבור מרובה לאורך שעות היום, הרמות קול, צעקות פתאומיות, שימוש מרובה בטלפון (במיוחד בנסיעה), דיבור בסביבה רועשת – כל אלו תורמים לשחיקה של המיתרים ומגבירים את הסיכון להתפתחות נגעים.

היעדר מנוחה קולית – הגרון והמיתרים זקוקים לשעות של מנוחה ושתיקה כדי לשמר את התפקוד התקין. דיבור ממושך בשעות העבודה למשל, ולאחר מכן שימוש מרובה בקול עם הילדים בבית ואח״כ יציאה לבילוי ושימוש בקול במקום רועש עד השעות המאוחרות – לא מאפשרים למיתרים להתאושש ולתקן את הנזקים.

האוכלוסייה שנמצאת בסיכון להתפתחות נגעים אלו היא מגוונת, ולמעשה כל מי שמשתמש הרבה בקולו נמצא בסיכון. דוגמאות קלאסיות הם מורים/מורות וגננות, מרצים, אנשי מכירות, עובדים בסביבה רועשת (מפעל, שוק, חדרי ישיבות וכנסת ישראל…),עורכי דין, זמרים ושחקנים, חזנים, בעלי תפילה ומוסרי שיעורים ועוד. מרכיב חשוב נוסף הוא אופי ואישיות. יש אנשים בעלי אופי דברני יותר וכאלה שפחות, בלי קשר לסוג העיסוק. מי שנוטה לדיבור מרובה, צעקות והרמות קול – נמצא בסיכון גבוה יותר. שימוש בלתי פוסק ולא מאוזן בקול יוצר חבלות מיקרוסקופיות אשר הופכות בהדרגה לנגעים קבועים הגורמים לצרידות קבועה.

השאירו פרטים כאן ונחזור אליכם בהקדם: