טיפול ניתוחי

הטיפול הניתוחי במחלות מיתרי הקול

ניתוח בהרדמה כללית

ניתוח מיתרי הקול נקרא ״לרינגוסקופיה ישירה״. מדובר בפעולה זעיר-פולשנית ללא חתכים או צלקות עוריות, המבוצעת בהרדמה כללית כאשר המטופל אינו מרגיש ואינו זוכר את הניתוח. לרינגוסקופיה ישירה היא למעשה הסתכלות דרך הפה באמצעות מכשיר עדין מיוחד המאפשר מבט ישר וברור על מיתרי הקול, וביצוע פעולות מיקרו כירורגיות. הכירורג משתמש במיקרוסקופ כירורגי רב עוצמה המאפשר הגדלה ניכרת ומבט תלת מימדי ברזולוציה מקסימלית על המיתרים.

מתי נבצע ניתוח במיתרי הקול?

במהלך ניתוח לרינגוסקופיה ישירה ניתן לבצע את מרבית הפעולות הכירורגיות לתיקון מיתרי הקול: הסרת יבלת, ציסטה, פוליפ או פפילומה. כריתת נגעים בלייזר (טרום סרטן, סרטן הגרון או נגעים אחרים), הסרת בצקת עודפת, תיקון פלסטי של המיתרים, הזרקת שומן או חומרים סינתטיים, שחזור מיתרי קול פגועים ועוד.

החלמה וחזרה לשגרה

בתום הניתוח שנמשך לרוב כשעה, המטופל מתעורר בהדרגה ויכול בדרך כלל להשתחרר לביתו כעבור מספר שעות, או למחרת בבוקר. הניתוח אינו כרוך בחתכים חיצוניים, אין בו תפרים או צלקות חיצוניות. ההתאוששות לרוב קלה למדי וניתן לחזור לשגרת פעילות מלאה, למעט מנוחת דיבור בימים הראשונים והמלצות לשינויים קלים וזמניים בתזונה בהתאם להנחיות המנתח.

לייזרים במיתרי הקול

הלייזר הוא כלי רב עוצמה, מגוון ומדויק מאוד, ומהווה אמצעי כירורגי בעל חשיבות מרכזית אצל מנתח מיתרי הקול. היתרון בשימוש בלייזר הוא היכולת לבצע כריתה שלמה של נגע בגבולות מדויקים, ללא דימום וללא פגיעה מיותרת ברקמות בריאות. הלייזר מתאים במיוחד לנגעים עשירים בכלי דם, פפילומות, נגעים טרום סרטניים וכן סרטן הגרון. קיימים מס׳ סוגים של לייזר הפועלים בטכנולוגיות שונות. פרופ׳ להב הוא מהמובילים והמנוסים ביותר בארץ ובעולם בשימוש בלייזרים השונים בניתוחי מיתרי הקול. הוא יזם מחקרים ופיתוחים בתחום הלייזרים ומשמש יועץ לחברות הלייזרים בפיתוח מוצרים עתידיים. לייזר מתאים לניתוח בהרדמה כללית ומקומית כאחד.

חשוב לציין שלא כל ניתוח מתאים לשימוש בלייזר. ישנם מקרים בהם לייזר הוא הכרחי לקיום הניתוח, אולם ישנם מצבים בהם השימוש בלייזר מיותר ומסוכן, ועדיף להשתמש במכשירים מסוג אחר – בהתאם לאבחנה הספציפית.

שתלים במיתרי הקול

שתל במיתר הקול הוא אחת משיטות הטיפול בשיתוק מיתר קול או דלדול בנפח המיתר. תפקיד השתל הוא למלא את המיתר ולדחוק אותו לכיוון מרכז הגרון, באופן שיאפשר מגע הדוק עם המיתר בצד הנגדי באופן שיביא להפקת קול חזק יציב וצלול. השתל עשוי לרוב מסיליקון. בחירת השימוש בשתל תלויה בחומרה ובמשך של הבעיה, והיא מתקבלת בהתייעצות משותפת בין המטופל והרופא.

הזרקת שומן למיתרי הקול

מבוצעת בהרדמה כללית בלרינגוסקופיה ישירה. הטיפול מתאים למי שסובל משיתוק מיתר הקול, דלדול במסת המיתר, והצטלקות המיתרים. הניתוח אורך כשעה וחצי. במהלכו נשאבת כמות קטנה של שומן מהאזור סביב הטבור הבטני. השומן עובר סינון והכנה ובהמשך מוזרק למיתרי הקול דרך הפה. ההתאוששות מהניתוח בדרך כלל קלה. לאחר השגחת לילה המטופל משוחרר לביתו, ויכול לחזור לשגרת פעילות למעט שתיקה והפחתת דיבור בימים הראשונים והימנעות למס׳ שבועות מפעילות גופנית מאומצת.

השאירו פרטים כאן ונחזור אליכם בהקדם: