שיתוק מיתר קול

שיתוק מיתר קול גורם להפרעה משמעותית בתפקוד הקול, הנשימה והבליעה. בגופנו יש שני מיתרי קול הפועלים באופן סימטרי ומסונכרן. בזמן נשימה הם פתוחים לצדדים ומאפשרים לאויר להיכנס ולצאת. בזמן הפקת קול הם נצמדים והאויר שזורם ביניהם גורם לרטט היוצר את הקול. בזמן בליעה הם נצמדים באופן חזק במיוחד האוטם לשבריר שניה את פתח הקנה ומאפשר למזון לגלוש אל הושט, ומונע זליגה של מזון נוזלי או מוצק אל קנה הנשימה (המיתרים מונעים הקדמת קנה לושט).

שיתוק מיתר הקול פוגע בכל אחד מהתפקודים. האפקט המיידי המורגש הוא פגיעה פתאומית בקול. הקול נהיה חלש, גבוה, לא יציב ו״אוורירי״. מכיוון שהמיתרים לא נצמדים, האויר שעובר ביניהם יוצא במהירות ו״נגמר״ לפני השלמת משפט, מה שיוצר דיבור מקוטע ודועך עם תחושה של קוצר נשימה בזמן דיבור. בעיה משמעותית נוספת היא ההפרעה לבליעה. היעדר אטימה של אזור מיתרי הקול כתוצאה משיתוק אחד המיתרים יגרום לחדירת רוק ומזון לקנה הנשימה, בדגש על נוזלים. התוצאה תהיה השתנקות מיידית כרפלקס, וכאן מתעוררת בעיה נוספת – מנגנון השיעול, שתפקידו סילוק גופים זרים מקנה הנשימה – אינו יעיל בזמן שיתוק מיתר קול. ולכן מים, רוק או מזון החודרים לקנה הנשימה אינם מסולקים וקיים סיכון לדלקות ריאה חוזרות.

הסיבות לשיתוק מיתר הקול הן מגוונות, וקשורות לעובדה שהעצבים אשר מפעילים את שרירי מיתרי הקול ארוכים ומפותלים במיוחד, ונוטים להיפגע בקלות. הסיבה השכיחה ביותר לשיתוק מיתר קול היא… ובכן לא ידועה. העצב נוטה לשיתוק מסיבה לא ברורה (בעיקר השמאלי שהוא ארוך יותר). שיתוק זה נוטה להשתפר או לחלוף בטווח של שנה. סיבות אחרות לשיתוק – נזק הנגרם לעצב כתוצאה מניתוח בצוואר או בחזה (למשל ניתוח בלוטת התריס בצוואר, או ניתוח ריאות נרחב או כלי דם בבית החזה, ניתוח עורק התרדמה בצוואר או עמוד השדרה הצווארי). סיבות נוספות יכולות להיות ממצא כדוגמת גידול שפיר או ממאיר שלוחץ על העצב וגורם לו להפסיק לתפקד.

הבירור הרפואי בשיתוק מיתר קול צריך לכלול בדיקה גופנית ומלאה ודימות (CT) של הראש, הצוואר והחזה במטרה לשלול קיום נגעים הלוחצים על העצב.

שיתוק מיתר קול גורם למגוון הפרעות הפוגעות משמעותית באיכות החיים, בתיפקוד היום יומי ובנסיבות שתוארו יכול לפגוע בבריאות. הטיפול בשיתוק מיתר קול צריך לפתור את בעיות הקול, הנשימה והבליעה. בשלב מוקדם מומלץ לערב קלינאי/ת תקשורת ללימוד טכניקת הפקת קול ובליעה בנוכחות שיתוק מיתר קול. לרוב יש צורך גם בהתערבות רפואית אשר כוללת מספר אפשרויות:

פתרון מיידי לטווח הזמן הקצר:

הזרקת חומר מילוי זמני כדוגמת ג׳ל חומצה היאלורונית או ג׳ל קלציום הידרוקסיאפטיט. הזרקה למיתר מנפחת אותו ומביאה אותו לכיוון מרכז הגרון, באופן שיוכל לתפקד בזמן הפקת קול ובליעה על ידי סגירת המרווח בין המיתרים. הפעולה יכולה להתבצע באלחוש מקומי במרפאה, ולהביא לשיפור מיידי ודרמטי בתפקוד. אפקט פעולת חומרי המילוי הוא זמני מטבעו, ויש לחזור על הפעולה כל מס׳ חודשים, ואם השיתוק לא חולף יש לשקול פתרון קבע.

קיימים שני סוגים של פתרונות כירורגיים לטווח הארוך:

  • הזרקת שומן למיתר המשותק: כמות קטנה של שומן נשאבת מסביב לטבור ומוזרקת לאזור מיתר הקול. השומן מתפקד כמו חומרי המילוי הזמניים, אולם מכיוון שהוא נקלט כשתל ולא מתפוגג הוא מאפשר שימור התוצאות לשנים ארוכות.
  • הכנסת שתל למיתר המשותק: חומר סינתטי קבוע שאינו נספג מוחדר לצד מיתר הקול ודוחף אותו לקו האמצע באופן קבוע. זו השיטה הקלאסית המקובלת במטרה להביא לפתרון קבוע ארוך טווח.

כל האמור לעיל נכון לגבי שיתוק חד צדדי. שיתוק דו צדדי נדיר הרבה יותר, ומצריך התייחסות רפואית אחרת עקב הסיכון לפגיעה בנשימה.

אין צורך לסבול מהתופעות הנלוות לשיתוק מיתר קול.
פנה עוד היום לצורך פתרון מיידי של הבעיה !

השאירו פרטים כאן ונחזור אליכם בהקדם: