סרטן מיתרי הקול

סרטן מיתרי הקול הוא אחד הגידולים הממאירים הנפוצים בדרכי הנשימה העליונות. שני שליש מהחולים הינם מעשנים , אולם שליש לא עישנו מעולם. לסוג סרטן זה יש מספר מאפיינים מיטיבים, אשר הופכים אותו לקל יחסית לטיפול אם מאובחן בשלבים מוקדמים. זהו גידול אשר יבוא לידי ביטוי בצרידות אשר תתפתח כבר בשלבים המאוד מוקדמים, אשר תלך ותחמיר ותביא את המטופל/ת אל הרופא לצורך בבדיקה ואבחון. בנוסף מדובר בגידול המתפתח לאט בדרך כלל, אינו חודר עמוק ואינו שולח גרורות בשלבים המוקדמים שלו. מסיבות אלו – הגעה מוקדמת למומחה למיתרי הקול ואבחון מוקדם של המחלה – יכולים להביא לריפוי מלא באחוזים גבוהים מאוד ולחזרה מלאה לתפקוד.

סרטן מיתרי הקול בשלבים המוקדמים מתאים לטיפול באחת משתי שיטות: קרינה או ניתוח לייזר. טיפול קרינתי אורך כ-7 שבועות ויעיל מאוד בריפוי המחלה. מאידך, הוא אורך זמן, עלול להשאיר תופעות לוואי ארוכות טווח כמו יובש בגרון והפרעות בליעה ובמקרה של כשלון טיפולי לא ניתן לחזור עליו, ויש לפנות לטיפולים אגרסיביים בהרבה. מאידך – ניתוח לייזר אורך כשעה, מבוצע בהרדמה כללית דרך הפה ללא חתכים בעור, ובמהלכו מוסר הגידול בשלמות באמצעות הלייזר. כאשר הגידול הוסר בשלמותו, אין צורך בטיפול נוסף וניתן להסתפק במעקב בלבד. במקרה של כשלון בהסרת הגידול – ניתן לחזור מספר פעמים על ניתוח הלייזר (בניגוד לקרינה שאי אפשר לחזור עליה או לבצע ניתוח לייזר לאחריה), ובמקרה של כשלון מוחלט של הלייזר – ניתן לפנות לקרינה. בשתי השיטות , אחוזי ההצלחה של הריפוי בשלבים המוקדמים הינם סביב 95%.

פרופ׳ להב הינו בעל ניסיון רב ביותר, של יותר מ-15 שנים, בניתוחי לייזר להסרת גידולים ממאירים ממיתרי הקול. הטכניקה בה הוא משתמש מאפשרת הסרת הגידול בשלמותו תוך שימור מיטבי של התפקוד הקולי ברוב המקרים. אחוזי ההצלחה עולים בקנה אחד עם המקובל בעולם. פרופ׳ להב נמצא בקשר הדוק עם אונקולוגים ברחבי הארץ ובמידה וההחלטה היא להתקדם לטיפול קרינתי – הטיפול והמעקב נעשים במשותף בצוות רב מקצועי. כאשר גידול סרטני במיתרי הקול מתגלה בשלבים מתקדמים אשר אינם מתאימים ללייזר, המטופל יופנה לטיפול משולב שיכלול הקרנות+כימותרפיה או לחילופין ניתוח פתוח נרחב.

הטיפול הטוב ביותר בסרטן מיתרי הקול הוא מניעתי. יש להימנע מעישון, ולהפסיק לעשן מוקדם ככל האפשר . במקרה של צרידות מתמשכת על פני חודשים ובמגמת החמרה – יש לעבור בדיקה אצל מומחה למיתרי הקול על מנת לשלול התפתחות נגע גידולי.

השאירו פרטים כאן ונחזור אליכם בהקדם: