צרידות שלא עוברת

מיתרי הקול הם זוג שרירים המצופים במספר שכבות ונמצאים בגרון. יש להם שלושה תפקידים מרכזיים: להפיק קול, לווסת מעבר אוויר לקנה הנשימה ולריאות ולהגן עליהם מפני חדירת אוכל, שתיה וגופים זרים במהלך בליעה ונשימה. בזמן נשימה, מיתרי הקול נפתחים ובזמן דיבור הם נצמדים. צרידות נגרמת מהפרעה בתפקוד או מבנה מיתרי הקול, המונעת מהם לנוע, להיצמד ולרטוט באופן אחיד וסימטרי. מצבים אלה יכולים להוביל לשינוי במנעד צליל הקול, היחלשות של הקול וחספוס. לרוב הצרידות היא מצב זמני הנובע משימוש מוגזם בקול או הצטננות (וירוס) – ומצב זה אינו מצריך פניה לרופא מומחה למיתרי קול. צרידות שלא עוברת יכולה לנבוע מסיבות רבות ומגוונות, ולכן נדרש ביצוע אבחון לצורך התאמת הטיפול.

מה יכול לגרום לצרידות שלא עוברת?

גורמים רבים ושונים יכולים להוביל למצב שאינה עוברת. הנה כמה סיבות עיקריות:

  • מאמץ יתר ושימוש מרובה ולקוי במיתרי הקול (נפוץ בקרב מורים, מרצים, אנשי שיווק, מנהלים, זמרים ועוד) -עשוי לגרום להתפתחות יבלות, פוליפים או ציסטות.
  • עישון – גורם למצב דלקתי מתמשך, בצקת ונפיחות, שינויים טרום-סרטניים וסרטן המיתרים.
  • שיתוק מיתר קול – לרוב מופיע ללא סיבה ברורה, או עקב ניתוח, מחלות עצב, גידולים ופציעה.
  • רפלוקס ושטי לועי – תוכן חומצי שעולה מהקיבה לוושט ומשם לגרון וגורם לגירוי מיתרי הקול.
  • סרטן מיתרי הקול (הגרון) – שמתפתח לרוב בעקבות עישון וצריכת אלכוהול, אבל לא רק.
  • נזקים שנגרמים מהתערבות רפואית – הנשמה, ניתוח קודם, קרינה לגרון.
  • הפרעות תפקודיות – שימוש לא נכון במיתרים תקינים.
צרידות שלא עוברת

מתי כדאי לפנות לבדיקת מיתרי הקול?

רבים לא בטוחים מתי צרידות שלא עוברת מצריכה בדיקה אצל רופא. להלן הנחיות רווחות שיכולות לעזור לכם להחליט אם עליכם לבדוק את מיתרי הקול, בין היתר אחד או יותר מהמצבים הבאים:

  • הצרידות נמשכת למעלה משבועיים, לא קשורה להצטננות ואינה משתפרת.
  • קיימים גורמי סיכון לסרטן הגרון (עישון, אלכוהול).
  • מופיעים תסמינים נוספים מלבדה (כאב בגרון, כאב שמקרין לאוזן, קשיים בבליעה, קשיי נשימה ועוד).

אבחון צרידות שלא עוברת

כפי שצוין למעלה, צרידות שלא עוברת יכולה לנבוע מסיבות שונות ולכן גם הטיפולים משתנים בהתאם לגורם הבעיה. זוהי גם הסיבה לכך שאבחון הוא משמעותי לצורך מתן טיפול יעיל. לרוב, מטופל שמגיע עם צרידות שלא עוברת יעבור ראיון רפואי הכולל בדיקת מחלות רקע וגורמי סיכון אפשריים. כמו כן, ייבדקו התסמינים מהם אתם סובלים, תדירותם וכדומה. לאחר מכן תבוצע בדיקת סטרובוסקופיה של מיתרי הקול, שזו הבדיקה היחידה המאפשרת אבחון מלא ומדויק של הסיבה לצרידות. הבדיקה קצרה וקלה ואינה כרוכה בכאבים. ניתן לבצע בדיקות נוספות במידת הצורך, כולל אולטרסאונד, בדיקת CT או MRI.

כיצד מטפלים?

קיימות מספר גישות טיפוליות לצרידות שלא עוברת, בהתאם לגורמים הרבים שיכולים להוביל אליה. לכן הטיפול יכול לכלול בין היתר הדרכה לשימוש נכון בקול, טיפול קלינאי/ת תקשורת, טיפול תרופתי או טיפול ניתוחי (כריתת נגעים, טיפול לייזר, הזרקות וכו׳) חשוב לציין כי אם אתם מעשנים ו/או צורכים אלכוהול וסובלים מצרידות, ההמלצה החד משמעית היא להפסיק לחלוטין.

פרופ' להב הוא מומחה ברפואת אף אוזן גרון ומנתח מיתרי קול. לפרטים נוספים על צרידות שלא עוברת השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

תוכן עניינים

השאירו פרטים כאן ונחזור אליכם בהקדם: