שיתוק מיתר קול

מיתרי הקול שלנו נפתחים בנשימה ונסגרים בזמן בליעה, כדי למנוע כניסת מזון למערכת הנשימה. בהפקת קול, מיתרי הקול נצמדים ונוצר קול בעקבות האוויר הזורם ביניהם הגורם לרטט. שיתוק מיתר קול הוא מצב רפואי המתבטא בחוסר יכולת להזיז את השרירים השולטים על מיתר הקול. זה למעשה מוביל לכך שמיתר הקול לא נפתח ונסגר כראוי, וכתוצאה מכך עלול להישאף מזון לקנה הנשימה ולסכן את מערכת הנשימה והריאות.

גורמים לשיתוק מיתר קול

שיתוק מיתר קול יכול להיגרם מסיבות שונות. ראשית, כדאי להבהיר כי במרבית המקרים השיתוק נגרם ממקור לא ידוע והוא לרוב חולף בטווח של עד שנה. סיבה שכיחה נוספת היא ניתוחים, כמו ניתוחי ושט, כריתת בלוטת התריס, ניתוחי לב וחזה וניתוחים של עמוד השדרה הצווארי. סיבות אחרות להופעת שיתוק מיתר קול כוללות מחלות עצב, גידולים, פציעות טראומטיות והנשמה מלאכותית (המובילה לרוב לשיתוק זמני בלבד).

שיתוק מיתר קול

תסמינים ואבחון

התסמינים העיקריים כוללים פגיעה בקול, שנעשה צרוד, חלש ולא יציב. במרבית המקרים, המטופלים סובלים מפגיעה במיתר קול אחד, שיתבטא בצרידות והקדמת קנה לוושט בזמן בליעת מזון. לצורך אבחון בשיתוק מסוג זה, מתבצעת בדיקה גופנית ובדיקת דימות (CT או MRI) של הראש, הצוואר והחזה, וכן אולטרסאונד צווארי כדי לשלול הימצאותם של נגעים שלוחצים על העצבים המפעילים את המיתרים.

טיפול בשיתוק מיתר קול

שיתוק מיתר קול משפיע על הקול, הנשימה והבליעה, ולפיכך פוגע באיכות החיים ובמקרים מסוימים גם יכול לפגוע בבריאות. לכן יש צורך בטיפול שיפתור את בעיות הקול, הנשימה והבליעה כתוצאה מהשיתוק. לאחר אבחון בבדיקת סטרובוסקופיה אצל מומחה למיתרי קול, מומלץ להיוועץ גם בקלינאי תקשורת לצורך לימוד טכניקת הפקת קול ובליעה.
ישנה אפשרות לפתרון מיידי לטווח קצר, הכולל הזרקת חומר מילוי זמני (חומצה היאלורונית או ג׳ל קלציום הידרוקסיאפטיט), המסייע למיתר לתפקד בזמן בליעה והפקת קול. מדובר בטיפול קצר בהרדמה מקומית המספק פתרון מצוין אך זמני למשך מס' חודשים, לכן אם השיתוק לא חולף בפרק זמן זה – יש לחזור על ההזרקה או לעבור לטיפול אחר.

טיפולים כירורגיים

אם השיתוק לא חולף לאחר טיפולי הזרקות, כדאי לשקול טיפול כירורגי קבוע. קיימות שתי שיטות עיקריות: הזרקת שומן למיתר המשותק או ניתוח הכנסת שתל למיתר המשותק. הזרקת השומן מתבצעת באמצעות שאיבה של כמות קטנה של שומן מסביב לטבור והזרקה דרך הפה ישירות לאזור מיתר הקול. השומן למעשה מתפקד בדיוק כמו חומרי המילוי הזמניים, אך מכיוון שבשונה מהם הוא אינו מתפוגג, התוצאה יכולה להישמר לטווח זמן ארוך. הכנסת שתל היא פתרון ארוך טווח, הכולל החדרת שתל פלסטי קבוע דרך עור הצוואר, אשר דוחף את מיתר הקול לקו האמצע.
שיתוק מיתר קול הוא בעיה רפואית הפוגעת במגוון רחב של תפקודים. ניתן לטפל בשיתוק באופן יעיל ביותר בכל אחת מהדרכים שתוארו. כל האמור נכון לגבי שיתוק חד צדדי של מיתר קול אחד. חשוב להדגיש כי שיתוק דו-צדדי במיתרי הקול הוא נדיר יותר ומצריך טיפולים אחרים בשל הסכנה הקיימת למערכת הנשימה.
פרופ' יונתן להב הוא מומחה ברפואת אף-אוזן-גרון וברפואת מיתרי הקול, ובעל ניסיון רב בטיפול תחום זה. השאירו פרטים לתיאום פגישת ייעוץ במרפאתו של פרופ' להב.

תוכן עניינים

השאירו פרטים כאן ונחזור אליכם בהקדם: